Zoekwoord of zoekterm?

Om hoger te komen in Google zijn we jarenlang druk geweest over ‘zoekwoorden’ waarbij nu ineens de begrippen als ‘zoektermen’ en ‘longtail zoekwoorden’ opduiken. Wat is het verschil en wat zijn de overeenkomsten tussen al deze begrippen?

Laat ik beginnen met de definitie van een zoekterm, dat gaat ‘n hoop verklaren: ‘Een zoekterm is een woord of een combinatie van woorden die als zoekopdracht wordt ingegeven in het zoekveld van een zoekmachine‘.

De crux zit in het eerste stukje van de definitie: een zoekterm bevat ‘één woord óf een combinatie van woorden‘. Het begrip ‘zoekterm’ stijgt daarmee dus boven het gegrip ‘zoekwoord’ uit. Een zoekterm kan inderdaad meerdere (zoek)woorden bevatten.

Een strategie van koersen op gevonden worden op meerdere woorden sluit beter aan bij het huidige zoekgedrag van de internetgebruiker. De internetgebruiker zoekt immers niet meer op ‘sportschoenen’ alleen, maar op ‘sportschoenen Nike Performance kunstgras’ waardoor hij in één klap veel dichter uitkomt bij zijn gewenste schoenen.

Internetmarketeers moeten aansluiten bij deze trend en ook gaan focussen op zoektermen in plaats van zoekwoorden alleen. De internetmarketeer bezigt voor zoektermen graag de term ‘longtail zoekwoorden’. Och. What’s in a name.

Wil je ook meer bezoekers op jouw Joomla! website? Ik denk graag mee!

Scroll naar top