Waarom voelt online adverteren aan als ‘duur’?

Iets begrijpen we niet: waarom betalen we gerust enkele duizenden euro’s voor een flyer of een advertentie in een krant of magazine en vinden we € 500,- per maand voor een AdWords campagne ineens veel te veel geld? Zou het komen door een gebrek aan gevoel en geloof dat we met een AdWords campagne heel precies de doelgroep kunnen bereiken? Is papier nog steeds geduldiger? Geeft papier een controleerbaarder gevoel?

Case: ruitershop
Laten we een voorbeeld nemen: een ruitershop verkoopt hele specifieke zadels van een bekend merk. Voor een groot landelijk paardenevenement wordt een magazine uitgegeven en de onze ruitershop plaatst een advertentie van € 1.700,-, met opmaakkosten bedragen de totale kosten zo’n € 2.000,-. De oplage is 10.000 stuks en het magazine wordt bij binnenkomst van het evenement uitgedeeld.
De vraag is: wie bereiken we met deze advertentie? Bekend is dat veel bezoekers het magazine mee naar huis nemen om er vervolgens nooit meer in te kijken. Stel dat het bereik tussen de 2.000 en 4.000 personen ligt, dan bedragen de kosten per contact tussen de € 0,50 en € 1,00. Het is niet echter niet bekend dat het ook daadwerkelijk geïnteresseerden zijn die de advertentie zien.

Online adverteren is anders
Met online adverteren bedragen de kosten wellicht ook tussen de € 0,50 en € 1,00, maar dat kost het pas zodra iemand geïnteresseerd is in uw product en om die reden op de advertentie klikt. U betaalt dus pas per geïnteresseerde bezoeker aan uw website! U heeft daarmee voor hetzelfde geld al een potentiële klant binnen!

Traditioneel adverteren: onmogelijk inspelen op veranderende omstandigheden
Op het paardenevenement staat u met een stand en in de advertentie wordt aangekondigd dat iedere bezoeker aan de stand een attentie krijgt. Leuk toch? Totdat u twee dagen vóór het evenement door een stevige griep wordt geveld en helaas verstek moet laten gaan. Weg centen!

Online adverteren: accuut inspelen op veranderingen
Ook hierin is online adverteren anders. Stapelen de werkzaamheden zich op en is er geen tijd voor nieuwe klanten? Zet de advertentiecampagne uit. Geen kosten meer en de aanwas van nieuwe klanten via de advertentie stopt.
Makkelijk toch zo’n ‘klantenkraantje’ wat je naar behoefte open en dicht kunt zetten.

Met online adverteren is het tevens mogelijk om per direct te reageren op veranderende omstandigheden. 

Is het duur?
Is online adverteren duur? Nee! Het is anders. Het is een uitermate regelbare manier van adverteren en klanten werven!