Optimaliseren toen en nu

Google is bij voortduring bezig om haar strategie aan te passen aan de veranderende werkelijkheid. Soms lijkt het wel een ‘kat en muis’ spel tussen Google aan de ene kant en webmasters die proberen hoog in Google te komen aan de andere kant.

Wat is er de afgelopen jaren verandert? Waar zitten de verschillen?

Metazoekwoorden
Ten tijde dat Google nog niet full-text indexeerde waren de metazoekwoorden van belang. Als webmaster gaf je de zoekwoorden op die op de inhoud van de tekst sloegen en Google nam deze mee in haar index. Sinds dat er een groot aantal jaren geleden is overgestapt naar full-text-index zijn de metazoekwoorden in onbruik geraakt en hebben geen toegevoegde waarde meer voor de zoekresultaten.
Het besteden van tijd hieraan is eigenlijk nutteloos geworden.

Continue optimaliseren is bittere noodzaak

Zoekwoorden opnemen op de pagina
In de begindagen van Google werkte het uitstekend door vijftig keer het woord ‘bladmuziek’ op te nemen op iedere webpagina. Als je de letters nou ook nog eens in dezelfde kleur maakte als de site-achtergrond zag je ze niet, maar Google kom ze wel zien. Binnen no-time stond de site op de eerste pagina van Google.
Tegenwoordig hetene deze werkwijzen respectievelijk ‘spam’ en ‘misleiding’. Twee redenen om door Google stevig afgestrafd te worden en nóóit meer in de zoekresultaten terug te komen. Afhankelijk van de aard, de intentie en de terugkerendheid van fout gedrag, kan Google deze straf zelfs levenslang opleggen.

Word-clouds waren ooit ook in zwang. Ook daarvan is de waarde tot nul gedaald.

Linkruil
In de zogenaamde page-rank (genoemd naar Micheal Page die dit algeritme bedacht) kende Google een waarde toe aan sites gebaseerd op het aantal back-links (links naar de eigen website). Hoe meer back-links hoe balangrijker de site werd gevonden.
Aan dit principe is op zich niet heel veel veranderd, maar nu wordt de kwaliteit van de backlink-site meegewogen.

Stel: je bent interieurbouwer en de site van ‘Eigen Huis & Tuin’ plaatst een stukje tekst over jouw site met een link op haar website. De page-rank van www.eigenhuisentuin.nl is 5, wat betekent dat Google een hoge waarde toekent aan deze site vanwege het aantal bezoekers en de inhoudelijk relevantie van de tekst. Als deze site iets zegt over jouw site en verwijst naar jouw site, betekent het dat jij voor hen kennelijk interessant bent.
Google kan dit waarderen door een hogere positie.

Andersom kan ook: indien links naar de website van de interieurbouwer vanuit niet relevante websites komt, dan kan Google dat afstraffen wegens vermeende misleiding!

Moraal van dit verhaal
De moraal van dit verhaal is dat het landschap waarin Google acteert aan voortdurende verandering onderhevig is. Iets wat vorig jaar nog werkte, hoeft dit jaar niet meer ter werken. Van stilzitten kan dus in SEO-land geen enkele sprake zijn. Het is een continue proces van werken aan de zichtbaarheid van een website.