Google Web Stories

Ooit gehoord van ‘Google Web Stories’? Nee? Laat ik dan de eerste zijn die je ermee kennis laat maken!

Het fenomeen ‘stories’ is wellicht bekend van Facebook en Instagram, maar gaat nu ook zijn intrede doen op ‘gewone websites’ en gaan voor mobiele gebruikers geïndexeerd worden door Google. Daarmee biedt Google een nieuwe kans om de zoekresultaten van jouw site in Google te verbeteren, maar tevens is het een uitgelezen kans om jouw bedrijf, producten of diensten op een geheel nieuwe wijze te presenteren. In korte en snelle statements, begeleid door mooi fotomateriaal of illustraties, grafisch mooi weergegeven. Google noemt dit ook wel ‘snackable content’ ofwel informatie in ‘hapklare brokken’. Snel en eenvoudig op te nemen door de ongeduldige mobiele gebruiker.

Met Google Web Stories maak je verhalen voor je site met informatie en links, gericht op mobiele gebruikers. De pagina’s zijn dan ook portrait, ofwel in Nederlands ‘portret’ of ‘rechtstandig’ opgemaakt. Voor mobiel geoptimaliseerd.

 

Hoe graag wil Google dit?

Ik denk héél graag! Voor WordPress heeft Google een plugin ontwikkelt waarmee de pagina’s op te maken en te beheren zijn. Ik kan wel zeggen een uitmuntend tool. Zeldzaam compleet, praktisch en superieur werkend. Het verkeert nu nog in de bèta fase en er kunnen dus nog onvolkomenheden zich voordoen. Maar vooralsnog werkt het super!

 

Opbouw

In een web story vertelt je dus een verhaal, een klein stukje informatie wat je aan de wereld kwijt wilt. Die story is eigenlijk bedoeld om te tonen op een mobiel, maar doet het ook mooi op een PC. De richtlijnen zoals Google die aangeeft voor de opbouw van web stories zijn:

  • Eén webstory bestaat uit minimaal 5 pagina’s en maximaal 30 pagina’s.
  • De optimale omvang volgens Google 10 à 20 pagina’s.
  • Maak korte titels. Aangeraden wordt om minder dan 40 tekens te gebruiken.
  • Houdt de tekst op pagina’s kort (minder dan 200 tekens per pagina). Focus op één onderwerp per pagina.
  • Wanneer je video gaat gebruiken, wordt er aangeraden video’s korter dan 15 seconden te gebruiken.
  • Het aantal stories op een website is ongelimiteerd.

Vindbaarheid

De vindbaarheid van webstories loopt via de Google zoekmachine, daar is zoals gebruikelijk bij Google niets aan te beïnvloeden, zij zullen het moeten gaan indexeren. Daarnaast kun je op je website een pagina aanmaken waarop alle webstories staan en benaderbaar zijn. Zo kun je in ieder geval bezoekers van jouw site laten genieten van de prachtige stories die je hebt gemaakt. Uiteraard kun je ook deeplinkjes sturen.

 

Voorbeelden en links

Wil je wat voorbeeldjes zien? Kijk dan eens op de site van Google: https://stories.google, of bekijk mijn eerste probeerseltje hier: https://janvankuijk.nl/web-stories/google-web-stories-intro.