De volgende episode in de ‘Joomla specialist’

Als je mijn blog in de afgelopen periode een beetje hebt gevolgd, dan weet je dat ik mijn eigen methode van ‘klimmen in Google’ op geheel eigen wijze aan het uitvoeren ben op de zoekterm ‘Joomla specialist’ waarop ik graag gevonden wil worden.

Hoe doe ik dat?
Mocht je ooit aan mij gevraagd hebben hoe je jouw website naar boven krijgt in Google en de SEO van jouw site kunt verbeteren, dan heb je een hoorcollege gekregen met de essentie dat je moet proberen om een ‘autoriteit te worden op je vakgebied’. Je moet aan Google aantonen dat jij ‘top of class’ bent in jouw vakgebied. Door veel en doordacht te publiceren loop je bij de zoekmachine ‘in the picture’ en gaan ze jouw site plaatsen.

Je moet Google zien als adviseur van de zoekende internet-gebruiker. Aan een adviseur vraag je de weg naar iets waarnaar je op zoek bent. Van een adviseur verwacht je vervolgens maar één antwoord op jouw vraag: het juiste antwoord. Moeilijker is het niet!
Jij moet er dus zorgen dat Google weet dat ze bij jouw moeten zijn!

Terug naar mijn wens om gezien te worden als autoriteit in het Joomla vakgebied en gevonden te willen worden als ‘Joomla specialist’. Mijn inmiddels bewezen stelling is dat dat alleen maar kan door veel te publiceren op mijn eigen website.
Het bewijs ligt er! In de afgelopen periode heb ik meermalen over dit onderwerp gepubliceerd en steeds na publicatie steeg mijn website op de gewenste zoekterm.

Hoe werkt het?
Stel: iemand zoekt in Google naar een Joomla specialist. Google probeert eens om mijn website wat hoger in de ranking te plaatsen en merkt dat een gebruiker die er op klikt niet binnen enkele seconden terug is. Kennelijk heeft de gebruiker op mijn site gevonden wat ie zocht en is Google´s advies dus juist geweest. De verwachting die de zoekende gebruiker had én hetgeen ie gevonden heeft op mijn site stemden dus met elkaar overeen.

Indien een gebruiker héél snel terugkeert in Google na geklikt te hebben op een zoekresultaat heet dat een bounce. Een terugketsen vrijvertaald zeg maar. Een laag bounce percentage betekent voor Google dat ze de zoeker kennelijk op een goed spoor hebben gezet. Als beloning daarvoor wordt mijn site de volgende keer wéér hoog (of misschien wel hoger) geplaatst in de zoekresultaten. Zo verdien je het om hoger te komen!

De inhoud
Veel en doordacht publiceren schreef ik eerder. Dát is key. Het begint met het bepalen van de zoektermen waarop je gevonden zou willen worden. Rondom die zoektermen ga je vaak en steeds vanuit andere invalshoeken schrijven en op jouw site plaatsen. Steeds weer vernieuwend, eigenhandig geschreven en dus niet gekopieerde tekst!

Het resultaat?
Het resultaat is dat mijn site op de zoekterm ‘Joomla specialist’ in de loop van de tijd vanuit een hopeloze positie in Google is opgekropen naar een vermelding op de eerste pagina. Na ieder artikel wat ik publiceerde kon ik vaststellen dat ik weer enkele plaatsen was gestegen. Ondertussen behoor ik in de ogen van Google tot de autoriteiten op het Joomla vakgebied.

Ook hoger scoren?
Je mag me gerust bellen of mailen, maar hou rekening met een antwoord wat doet vermoeden dat je als website-eigenaar keihard aan de slag moet. Als je daar niet toe bereid bent, dan is het advertemtieprogramma van Google, AdWords, het eerstvolgende alternatief. Zoals veel buro´s doen vermoeden dat ze jouw site wel even hoger kunnen laten scoren in Google, is onzin! Kan niet! Werken aan SEO kost tijd van een in jouw vakgebied terzake kundige, het advertentieprogramma van Google, AdWords, kost geld. Kies maar!

Dit waren de eerdere artikelen
Hoe kom je bovenaan in Google als ‘Joomla specialist’?
De anekdote over de ‘Joomla specialist’
Joomla specialist